onsdag 3. februar 2010

Tenkeverktøy



For det meste er det slik at verktøy og applikasjoner på nettet dukker opp før man vet at man har behov for det. Mindomo har jeg derimot savnet (eller ikke visst om) fram til nå. På skolen jeg jobber på har vi jobbet (ganske) aktivt med læringsstrategier, og bruk av tankekart har vært gjennomgående. Nå gleder jeg meg imidlertid til å prøve dette med elevene mine. Vi skal ganske snart lage noen animasjonsfilmer, og trenger derfor en idèmyldring i forhold til temavalg. Dette vil jeg bruke Mindomo til. I første rekke lærerstyrt med pc og prosjektor.



Programmet var intuitivt og enkelt i bruk. Dessuten var den lille introfilmen svært nyttig. Jeg ser også at bruksområdene er mange. Mulighetene til å sette inn bilder, lenker, video mm, kan faktisk gjøre programmet spennende til presentasjoner. I mitt tilfelle brukte jeg Mindomo til å rydde litt i tankene etter en travel start på studieåret. Jeg gikk raskt gjennom leksjonene vi har hatt til nå, og skrev ned de viktigste temaene derfra. (Eller rettere sagt; det jeg oppfattet at var de viktigste temaene).


3 kommentarer:

  1. Dette var veldig nyttig, Anders! Håper du oppdaterer den etter hvert som vi jobber oss fremover i studiet :-) Kanskje en idé for oss alle? Eller kanskje vi skulle laget et felles tankekart?

    SvarSlett
  2. Bra jobba, Anders! Ser at du har fått oversikt. Jeg er glad jeg jobber i gruppe med deg:)

    SvarSlett
  3. Ja dette var en god ide. Det er veldig nyttig å samle en del tråder når en ser hvor mye vi er innom av program og lærestoff. Et slikt tankekart gjør det jo mye enklere å gå tilbake i leskjonene også, hvis en setter ned noen stikkord under hvert underpunkt (mens stoffet er ferskt). Jeg tror jeg skal sette meg ned å lage et slikt tankekart, da blir det mer oversiktlig til eksamen. (Mulig jeg da unngår bokhaugen ved senga og manisk blading i bøkene for å finne igjen sitatet jeg trenger).

    SvarSlett