tirsdag 22. september 2009

Digital plattform ”–hvor er fila?”

Tenkespørsmål: Har du selv, eller noen du kjenner vært utsatt for situasjoner der "fila er borte"?

Et av de vanligste spørsmålene jeg får som skolens ”IKT-kontakt”, er nettopp de tre siste ordene i overskriften. Noen ganger er riktignok ordet ”fila” byttet ut med ”ukeplanen”, ”bildet fra klasseturen” eller ”årsplanen til 4. klasse som jeg er sikker på at jeg lagret på minnepinnen i går”. Likevel; problemet er velkjent for alle som har et visst ansvar i forhold til IKT.

Skal jeg dømme ut i fra tiden jeg bruker på å hjelpe kolleger med slike problemer (og dette er neppe et problem kun i Indre Østfold, hvor jeg jobber), er det all grunn til å gi skoepersonell rundt i det ganske land en grundig opplæring i grunnleggende pc-bruk.

Slike ”fil(le)ting” er også med på skape en mer negativ holdning til IKT-bruk i skolen. Det er jo jo svært ofte slik at det er pc’en sin feil. De fleste har vel hørt at ”jeg lagret den der i går” eller ”fant du fila i den mappa?! Der lette jeg i stad og da var den ikke der!”

At skoleledere setter av tid til små kurs for skolens lærere, bl.a for å lære filbehandling, skriving i tekstbehandlere, e-post, Internett tror jeg kan være et godt tiltak for å gjøre dette problemet mindre. Min egen skole fikk ny rektor i høst. Han satte umiddelbart av en time hver uke til slike interne mini-kurs. Vi ser allerede at holdningene til-, og ferdighetene med pc-bruk, er på bedringens vei.

2 kommentarer:

  1. Denne var kjent. Jeg bruker også mye tid på å finne igjen elever og læreres (spesielt læreres) dokumenter. Grunnleggende opplæring i disse tingene må komme, heldig du som har en rektor som ser at IKT-opplæring i kollegiet er verdigfull tidsbruk.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Da var bloggen på plass - flott!
    Slike "frivillige" innlegg i bloggen vurderer emneansvarlig samlet på slutten av semesteret som en del av arbeidskravet. Jeg leser blogginnleggene fortløpende, og noen ganger skriver jeg en spontan kommentar;-) Status på slike oppgaven vil vanligvis bli stående som "Levert" på din personlige side i PedIT. Lykke til videre med bloggen!
    Mvh Lisbeth

    SvarSlett