søndag 11. oktober 2009

Digitale tekster, plagiat og utfordringer

Har lest innlegget og etterpå svarene i øvingsoppgaven. Dette må jeg som lærer i de minste trinnene i barneskolen innrømme at jeg har tenkt lite på. Likevel må jeg si at alle som mente noe om dette problemet, i innleggene sine hadde gode og interessante poenger.
Jeg er ikke i tvil om at dette er et reelt problem i skolen. Allerede i barneskolen ser man jo at elever kopierer ukritisk eksempelvis fra Wikipedia, under f.eks prosjektarbeid. At det er et større problem i ungdomsskole og videregående utdanning, er jeg heller ikke i tvil om.
Som noen nevner i et par av innleggene er jeg sikker på at ved å lære elevene hensiktsmessige arbeidsformer, god evne til kildekritikk samt at man må gi bedre oppgaveformuleringer, kan vi gjøre kopiering av andres tekster til et mindre problem. Rådet "JonblOGG" gir om at studentene selv bør utforme disposisjon, struktur og kategorisering i forveien og få råd fra medelever og lærer, synes jeg høres lurt ut, og mener dette er rett vei å gå for å få bukt med problemet.
At plagitatkontroll legitimerer en slapp pedagogisk praksis er jeg derimot ikke eing i, og mener at man gjerne, som et tillegg, kan benytte seg av et slikt verktøy.

2 kommentarer:

  1. Hei Anders.

    Jeg er litt på samme plattform som deg. På 7. trinn der jeg underviser, har jeg heller ikke tenkt mye over plagiatkontroll, men jeg har begynt å tenke litt på hvilket behov jeg har for plagiatkontroll. I tillegg til Wikipedia i henhold til prosjekter (slik oppfatter jeg det og, at elever ukritisk benytter seg av wiki.) så har elevene den siste månenden fått lov til å skrive stil og føre den inn på pc. Jeg har selv laget stiloppgavene og vært litt "naiv" og tro at de er ganske unike. Ved nærmere ettertanke så finnes det mange stiler der ute og at man kanskje burde gå dette nærmere i sømmene.
    Derfor mener jeg som deg, at plagiatkontroll kan være et tilleggsverktøy man benytter seg av.

    SvarSlett
  2. Hei Anders:)
    Ja,det kunne kanskje vært en tanke å brukt dette i skolen, men da for de "eldre" elevene på ungdomsskolen og videregående. Tror dette er lite hensiktsmessig i barneskolen. Vi som er lærerne kjenner jo elevenes faglige ståsted, og skrivemåte. Er det en elev som levere inn en "tvilsom" oppgave, er det jo greit å konfrontere eleven med det. Det er jo lett å se om de har kopiert tekst fra en eller annen kilde. Dette blir jo vanskeligere jo eldre elevene blir, og da får man et annet behov for plagiatkontroll.

    SvarSlett