onsdag 21. april 2010

Sosial web

I arbeidet med å se til at denne bloggen inneholder innlegg fra alle emner, kom jeg til å tenke på at gruppa mi (gruppe 2) laget en wiki til emnet sosial web. Dette er en wiki som tar for seg tre ulike sosiale medier og var en øvingsoppgave til emnet: http://eidsbergskolen.wikispaces.com/



I denne tok vi for oss Facebook, Del&Bruk samt YouTube. Sistnevnte har jeg den siste tiden brukt en del i undervisningen. Jeg har en 3. klasse, og jeg har på forhånd valgt ut hva vi skal se. Dvs. at jeg gjør søkene. Vi har nylig fått Smartboard i klasserommet, noe som gjør det lettvint å "ta fram" en passende filmsnutt i ny og ne. Eksempelvis har vi holdt på med kroppen i naturfag i det siste. På YouTube finnes mange (amerikanske stort sett) filmer til undervisning. F.eks. har vi sett gode animasjoner av skjelettet og av fordøyelsessystemet. Dette er svært gode supplement til undervisningen vi holder på med.
Klassen min har også laget animasjonsfilmer med webkamera og lego. Disse har vi også publisert på YouTube. Tidligere har jeg også benyttet YouTube til engelskundervisning med bla. farger, telling ol.


Jeg trur mye god digital læring kan skje ved at elevene observerer læreren. Læreren går foran som et godt eksempel. Vi bruker f.eks. Smartboard mye i undervisningen, og sjelden har jeg mer engasjerte og fokuserte elever enn når vi bruker denne. Elevene ser hva jeg gjør, hvordan jeg gjør, hvilke nettsider det er greit å bruke, hvilke ord det er lurt å søke med, hvordan vi navigerer mm. Dette håper og tror jeg de tar med seg noe av til eget arbeid på pc. Dette er en del av den jobben vi lærere er satt til; nemlig å installere et filter i eleven, og ikke et filter i maskinen.




1 kommentar:

  1. Eg er heilt einig med deg om at vi lærarane kan vere gode eksempel i filterbygginga. Og mi erfaring er at vi bygg relasjonar også. Mine elevar syns det er stilig at eg kan slikt dei er interessert i. Brått har vi enda meir å snakke om ; )

    SvarSlett