torsdag 19. november 2009

Bruk av regneark i skolen

Jeg, som trudde at jeg var rimelig oppegående i min Excel-bruk i skolen, fikk en trøkk i magen etter å vært gjennom de to leksjonene om regneark. Mine enkle budsjetter med tilhørende søylediagram var med ett litt puslete. Ikke det at de ikke skal brukes i skolen, men det er jo så mye mer en kan bruke Excel til. Jeg har lenge visst at Excel har mengder av funksjoner jeg aldri vil bruke. Men at jeg kunne strekke meg litt lenger, ser jeg nå at er en nødvendighet.


Mange ville kanskje hevde at hvis man har klasser i småskolen, trenger man knapt nok bruke regneark. Dette holder selvsagt ikke. Om ikke elevene nødvendigvis lager egne regneark til og begynne med, kan jeg som lærer ha laget små skjemaer, eller tester de skal skrive inn i. Jeg synes spesielt at glose-testeren var et godt eksempel på dette. Når man har lært å bruke hvis-formler, er denne overkommelig å lage. Har nylig brukt Excel i min 3. klasse, for å lære koordinatsystem. "Skriv tallet 3 i rute B5" f.eks. Eller"fyll blå farge i D8".

Leksjonene om regneark var omfattende, og jeg rakk ikke å komme gjennom alle øvingsoppgavene. Likevel, husker jeg det jeg øvde meg på og kan ta det i bruk i min undervisning, har jeg gjort store fremskritt. Likte godt formen på leksjonene, med mange gode eksempler og flust med øvingsoppgaver. Dette er praksisnært, og alle vet vel at det er "mat" for lærere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar