fredag 20. november 2009

Hensyn i skolehverdagen

Jeg har nå lest gjennom leksjonen om hensyn og vært innom flere av stedene det var lenket til. Det første som slår meg er at selv med et så komplisert regelverk så er det aller viktigste å tenke selv. Dette er et område hvor man hele tiden balanserer mellom personvern, opphavsrett og etiske problemstillinger. Å formidle de nevnte problemstillingene til elevene er selvsagt viktig, men minst like viktig er det å formidle dette til kolleger. Et av målene med leksjonen var nå også å kunne veilede andre i slike forhold.

Når det gjelder egne erfaringer i skolen, er det bildepublisering i PedIT som berører meg sterkest. Vi innhenter tillatelse/samtykke fra foresatte hvert skoleår til å kunne avbilde elever på nett. Navn og bilde kobler vi aldri. At man i utgangspunktet burde dette hver gang, i følge loven gjør ting vrient for oss. Å gjøre det en gang hvert halvår med tanke på at barns situasjon i forhold til sensitive personopplysninger jo kan endre seg raskt.

Enkelte ganger har vi bilder av eksempelvis 17. mai-tog og store elevgrupper på aktivitetsdager o.l. Da gjelder litt andre personvernregler, avhengig av situasjonen, og samtykke må ikke innhentes.

Et annet punkt som slo meg i dag, var da vi hadde en samling på skolen, hvor to klasser hadde underholdning fra scenen. Der var foresatte på plass, med både videokameraer og fotoapparater. Dette er bilder og filer skolen ikke har kontroll over. På dette området mangler mange skoler (de fleste tipper jeg) få eller ingen kjøreregler, og vi har nok en jobb å gjøre på dette punktet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar