Ja, ja. Da er underholdningen på lærernes julebord i boks. I år i form av en lydfil.
Mulig jeg burde lest mer og brukt Audacity mindre de siste dagene, men dette gratis lydredigeringsprogrammet var imponerende.
Jeg øvde meg litt i programmet før jeg begynte å utforme M3-oppgaven. Du verden så mye unyttig man kan gjøre med slikt program, men jammen var det moro. Og dessuten synes jeg virkelig at skolen jeg jobber på trengte en egen "personalmøte-jingel" og den digitale "velkommen på jobb - gi jernet i dag også"-motivasjonslydsnutten, gjorde også underverker.
Under arbeidet med lyd var jeg lenge usikker på valg av praktisk oppgave. Opprinnelig hadde jeg planer om å velge oppgave først, men dette var ikke lurt. Etter å lest en del i Høiland og Wølner, forsto jeg mye bedre hva oppgaven siktet til, og valget ble da enklere for meg. Jeg fikk også noen gode råd i lydforumet, til hvordan jeg kunne sette i gang.
Jeg synes forøvrig dette var de beste leksjonene så langt. For meg passet det utmerket at hver leksjon hadde én leksjonstekst, hvor man innenfor den fant alt man trengte. Oversiktlig og ryddig.
Bruk av lydfiler i undervisningen kan være mer enn å lese inn engelskleksa som en fil. Etter å ha sett litt nærmere i LK06 er det mange henvisninger til bruk av lyd og lydfiler.
Det jeg synes var mest problematisk, var å finne musikk som var klarert for publisering med tanke på opphavsrett. Det finnes selvfølgelig mye ny musikk som er fritt tilgjengelig og lovlig å dele, men når man leter etter en musikkfil, er det gjerne noe som er kjent. Det er verre å finne. I hvertfall om det er mindre enn 70 år siden opphavsmannen/kvinnen døde.
En ting jeg ikke hadde reflektert nevneverdig over før, var at "free downloads" absolutt ikke betyr "lovlig å laste ned". Her lærte jeg mye nytt med tanke på CreativeCommons-lisensregimet.
I tillegg til "kildekritikk" er ordet "opphavrett" nevnt flere steder læreplaner og dette er ikke uten grunn. Det er et svært ulendt terreng å gå i, som byr på utfordringer for oss lærere.
torsdag 19. november 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar