mandag 29. mars 2010

Barn og unges digitale arena.


Etter å ha lest Tønnesens "Generasjon.com" sitter jeg igjen med noen tanker omkring barn og unges digitale arena og gutter og jenters ulike tilnærminger til denne arenaen.

Jeg vokste opp (for ikke så lenge siden) i en tid da pc og mobiltelefon forsåvidt fantes, men det var ikke allemannseie. Internett brukte jeg første gang i 1997, etter at jeg var ferdig med videregående skole. I min barndom var det derfor ingen digital arena. Den arenaen inntok jeg egentlig ikke før jeg tok allmennlærerutdanning fra slutten av 1990-tallet. Etter noen år som lærer har man også fanget opp en god del av hvordan barn og unges mediebruk arter seg. Studiene som presenteres i boken var derfor ikke overraskende i mine øyne, men de bekreftet heller en del av de momentene jeg selv har observert. En ting, som jeg bet meg fast i, etter å lest leksjonene til emnet, var gutter og jenters bruk av digitale verktøy. Jeg var overbevist om at bruk av f.eks. pcer i undervisningen ville favorisere guttene. Dette skulle vise seg å ikke stemme helt:

Gutter og jenters mediebruk er forskjellig. Tenker man først og fremst på pc-bruk, ser man at gutter bruker mye til på spill, video og musikk, mens jenter i større grad chatter og benytter seg av e-post, altså det vi kan kalle tekstsamhandling og kommunikasjon. I utgangspunktet er dette en side jentene er sterke på fra før. Skriving og bearbeiding av tekst, er et område hvor jentene har vært sterke, uavhengig av pc-bruk. Når man så ser at det er mye av dette pc-er brukes til i skolen i dag, vil guttene i enda større grad havne i bakleksa. En utfordring blir å finne måter å benytte digitale medier på i dagens skole, som også kan favne gutters interesser.

Jenters fritidskultur er som nevnt mye mer i tråd med skolens kultur, og har dermed en mye større nytteverdi i forhold til å oppnå gode skoleresultater. Når forskere i tillegg peker på at forhold utenfor skolen (f.eks. mediebruk hjemme) har større innvirkning på skoleresultater enn undervisningen på skolen, ser vi at det fort vil oppstå en kløft mellom gutter og jenters skoleresultater.




Mitt poeng er at det ikke bare en generasjonskløften, skillet mellom de som har vokst opp i en digital hverdag og de som ikke har det, som er viktig. Like viktig er det for oss lærere og være klar over at skillet mellom gutter og jenter, som vi i mange år har vært klar over, ikke nødvendigvis minker ved å benytte digitale verktøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar