tirsdag 30. mars 2010

Netvibes


Dette var jammen saker! Ser at det mye der ute som jeg ikke veit om. Netvibes har jeg riktignok hørt om tidligere, men jeg har aldri prøvd tjenesten. Jeg er forsåvidt avhengig av Internett og er daglig innom et utall, faste sider som f.eks. nyheter, vær, finn.no, ebay, hotmail mm. To minutter etter at jeg hadde registrert meg, skjønte jeg dette var et verktøy som passet meg ypperlig. Dette blir (med noen flere rss-feeder og miniprogrammer) min nye startside.

I skolesammenheng ser jeg at dette vil være et svært nyttig verktøy. Som man leser i leksjonen og i andres logger, er også min erfaring at elever søker i Google og Wikipedia, og i tillegg viser "ekornoppførsel", som det står beskrevet i leksjon 1 til dette temaet.

Jeg har tidligere i studiet (til temaet trygg nettbruk/nettvett) argumentert for og vært enig i påstanden om at at vi må installere et filter i eleven og ikke maskinen. Dette gjelder da evnen til å oppsøke trygge, gode nettsteder. Selv om Netvibes ikke er et filter, slik det var ment i den nevnte sammenhengen, vil det uansett være et filter og en organisator innenfor de sidene en bruker mye. Hjelpes elevene til å velge ut gode nettsteder til sin netvibes, vil informasjonskvaliteten økes, samtidig som tid til å søke opp info, minskes. Kort sagt en vinn-vinn-situasjon.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar