søndag 14. mars 2010

Tenkeverktøy 2

Øvingsoppgave 3

Det første som slo meg når jeg tenke på kombinasjonen av tilpasset opplæring og IKT, var elevene som f.eks. har dysleksi og får pc via Hjelpemiddelsentralen. Foreldrene er fornøyde, læreren er tilfreds og eleven sjeleglad fordi han eller hun har fått en splitter ny, bærbar pc.

Problemet er nå bare hvordan denne pcen skal brukes:
Hvem har f.eks. ansvar for å legge inn programvare. Hjemmet eller skolen? Noen hjem er digitalt kompetente og gjør det selv. På skolen har jeg opplevd lærere som ikke tar i slike pcer. Det er ikke skolens jobb mener de.
Hvordan skal pcen brukes? I noen timer, alle timer, til hva?
Og til slutt: Hvordan brukes LingDys, skrivestøtteprogrammet, som ofte følger med?

















Altfor ofte er det slik at lærerne ikke har peiling på hvordan bruk av skrivestøtteprogrammer skal skje. Elevene selv klarer ikke å få til dette, og svært sjelden foreldrene. En naboskole, har tatt dette på alvor og arrangerer kurs for elev, foresatte og aktuelle læreren i bruk av slik programvare. Dette trur jeg er alfa og omega for å gi f.eks. de nevnte dysleksielevene hjelpen de har krav på.

Et annet poeng med TPO eller i enda større grad ved spesialundervisning (i hvert fall ved min skole), er at man ofte bruker eldre, velprøvde pedagogiske programmer. Dette er programmer som passer i CAI-båsen hos Koschmann. Altså behavioristiske stimulus-respons- programmer. (Klappelyd for rett svar og do-lyd for feil). I mange tilfeller kan sikkert dette være hensiktsmessig, men jeg tror absolutt at man kunne tøye strikken litt, og velge programmer og applikasjoner i sosiokulturell læringsteoris ånd. (oj litt av en setning....).

Ok, opplæring av lærere er viktig, men IKT-bruk er selvfølgelig en viktig ressurs i TPO. Jeg tenker først på hvordan man f.eks. på rene fagsider (eks. Multi på Gyldendal.no), hvor det er enkelt å finne fram til passende oppgaver, eller Regnemesteren på matematikk.org. Her begynner man på et lavt nivå, og kan jobbe seg oppover med mer krevende oppgaver.
Tenker man på mulighetene for samarbeid i sosialkuturell læringsteori er det mange muligheter for å sikre tilpasset opplæring. Samarbeid elever i mellom kan skje både ved at de jobber sammen ved samme pc, eller samarbeider over nettet. Svært mange av verktøyene vi har vært gjennom i vårt studie er godt egnet, tenk f.eks. på Glogster eller Comic Life, hvor man selv skaper utfordringene. Man kan lage alt fra et enkelt produkt, til noe mer avansert. Og, ikke minst ser jeg på motivasjon som en viktig faktor her. De aller fleste elever synes bruk av pc er morsomt, noe som stimulerer til god innsats. Ofte opplever jeg det også slik at elever som sliter i det tradisjonelle klasserommet (med blyant og papir), kan blomstre og oppleve mestring når de sitter ved en pc.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar